דיאטוט

יום חמישי, 29 באוקטובר 2009

דיאטה ללא גלוטן

גלוטן הוא כל דבר שיש בו חיטה: לחמים, לחמניות, עוגיות ומאפים למיניהם. כל דבר שנעשה עם דגנים, שיפון ושיבולת שועל, שעורה.
גלוטן נפוץ בעיקר במאכלים עשירים בפחמימות דוגמת דגנים. מחלת הצליאק מתבטאת ברגישות לגלוטן. הטיפול במחלת הצליאק הוא באמצעות טיפול תזונתי בלבד.
עמילנים מותרים: קמחים ללא גלוטן (קמח תפוחי אדמה, קמח אורז, קמח סויה, קמח תירס, קמח חומוס), דברי מאפה מהקמחים המותרים, פסטה ללא גלוטן (אטריות אורז, אטריות שעועית, אטריות תפוחי אדמה), אורז, תירס, תפוחי אדמה.עמילנים אסורים: קמח חיטה, כוסמין, בורגול, סולת, קוסקוס,סובין חיטה, מוצרי מאפה, דגני בוקר המכילים חיטה, פסטה, אטריות ביצים, שקדי מרק, גריסי פנינה, לתת וטעם לתת, שיפון,שיבולת שועל, קוואקר וגרנולה.
קטניות מותרות: חומוס, עדשים, שעועית, אפונה, פול,סויה. קטניות אסורות: תחליפי שניצל בשר, מוצרי סויה מוכנים לאכילה אלא אם כן צויין מפורשות שאינם מכילים גלוטן.
בשר ודגים מותרים: כל סוגי הבשר והדגים הטריים או הקפואים הלא מעובדים, אם הבשר או הדג מעובד מותרים רק אלו שלגביהם יש אישור מהיצרן שאינם מכילים גלוטן. אסורים: מוצרי בשר ודגים מעובדים או כאלו הנקנים מוכנים לאכילה (כמו המבורגר ושניצל).
מוצרי חלב מותרים: רוב הסוגים אשר לא מכילים תוספות של דגנים וגרנולה. אסורים: משקאות חלב עמיד העלולים להכיל גלוטן.
ביצים  מותר לצרוך ביצים על כל צורותהין השונות.
ירקות מותרים: כל הסוגים חוץ מנבטי חיטה. ירקות אסורים: ירקות עם רוטב, שימורי ירקות או ירקות קפואים להם תוספות של מרכיבים אסורים כמו מרק מוכן לקנייה או לביבות ירקות. 

פירות מותרים: כל סוגי הפירות-טריים, משומרים, יבשים בלבד שלא הוסיפו לפירות המשומרים וליבשים קמחים.
שמנים מותרים:כל סוגי השמן, חמאה, מרגרינה. שמנים אסורים: שמן נבט חיטה. כאמור, חובה לקרוא את תוויות המזון שעל גבי המוצר לפני הקנייה או האכילה ולחפש האם המוצרים מכילים גלוטן או חומרים אחרים העלולים להכיל גלוטן. במקרה בו יש ספק אסור לצרוך את המוצר אלא לאחר בירור עם היצרן. בנוסף, יש לשים לב עם הזמן שהיצרן לא משנה את הרכבו של המוצר ושלא נוסף לו גלוטן.