דיאטוט

יום שבת, 3 באוקטובר 2009

שיטת מונטניאק

שיטה מהתחום הבריא של שינוי אורח החיים או לפחות סגנון אכילה, המבטיח למצליחים שנים רבות של רזון ושביעות רצון. הספר "שיטת מונטיניאק – לאכול כדי לרזות" (הוצ' "זמורה ביתן") פורסם בגירסה ראשונה בצרפת בשנת 1987. בתוך ארבע שנים נמכרו מיליון עותקים מהספר, וב-1992 הוא שבר שיא מכירות צרפתי כאשר שהה בראש רשימת רבי-המכר למעלה ממאה שבועות. היום הספר מתורגם ל-18 שפות ב-35 מדינות.
שיטת מונטיניאק מבוססת על "מדד גליקמי" – מדד הגלוקוזה בפחמימות. כדי למנוע עלייה במשקל צריך רק לוודא שהמזונות שבארוחה יהיו בעלי מדד גלוקוזה ממוצע. כדי להפחית משקל במהירות צריך לאכול פחמימות עם "מדד גלוקוזה נמוך" (מתחת ל-35) ושומנים בעלי השפעה עקיפה התורמת למניעת עלייה במשקל.
המדד הגליקמי
גלוקוזה היא חד-סוכר הנמצא בדבש ובפירות, ומשמש מקור אנרגיה חשוב לגוף, ההכרחי לפעילותו התקינה של המוח. הגלוקוזה (הסוכר) נמצאת קבוע בדם ברמה של 1 גרם גלוקוזה לכל ליטר דם.
ה"תמונה הגליקמית" משתנה כאשר אנו אוכלים: חצי שעה אחרי האוכל כל הגלוקוזה נספגת בדם ומגיעה ל"שיא גליקמי" הגורם ללבלב להפריש את הורמון האינסולין, שתפקידו לדאוג לכך שעודף הגלוקוזה ייאגר בכבד ובשרירים לשימוש בעתיד. רק אז יורדת רמת הגלוקוזה (הסוכר) בדם לרמתה הנורמלית. כל התהליך נמשך מעט יותר משלוש שעות.
לאדם רזה יש לבלב המפריש כמות מדוייקת ונכונה של אינסולין, הנדרשת כדי להוריד את רמת הסוכר בדם לגובה נורמלי, בעוד שאצל אדם שמן הלבלב מפריש יותר אינסולין מהדרוש. עודף האינסולין שנשאר בדם גורם לגוף לאגור כמויות מופרזות של שומן שנאכל זה עתה, במקום לאפשר לו "להישרף". רמת הסוכר (גלוקוזה) בדם נקבעת לפי סוג האוכל שאנו אוכלים, ומושפעת גם מצורת ההכנה של המזון.
המטרה בארוחה המורכבת ממזונות בעלי מדד גליקמי מגוון היא לשמור על רמה גליקמית נמוכה ככל האפשר, כדי לצמצם את הסיכוי להפרשת יתר של אינסולין הגורם לאגירת השומנים בגוף, בלי לצמצם את צריכת הפחמימות הרגילה. זאת נשיג בכך שנקפיד לבחור רק פחמימות בעלות מדד גליקמי נמוך. כדי לרזות צריך המדד הגליקמי של הארוחה כולה להישאר מתחת ל-35.
סוג דיאטה